På nyårsafton 2017 lanserades Segerpotten, ett projekt som riktade sig till alla som ville vara med och förändra och utveckla damfotbollen, men också till dem som ännu inte riktigt förstått det är dags för en förändring. Med kreativitet, humor och satir blandat med initierade kunskaper om fotboll och dess organisationer, lyckades vi skapa en ny röst i debatten om den ojämställda fotbollen. Segerpottens insamling gav dessutom vinnaren av Damallsvenskan 2018 ett ekonomiskt tillskott, långt över förväntan.
Segerpotten behövdes eftersom vinnaren av Damallsvenskan 2017, Linköpings FC, fick noll kronor i segerpremie. Noll. Att driva en fotbollsklubb på elitnivå är förenat med stora kostnader och damfotbollens problem är att intäkterna och ersättningarna är små eller rent av obefintliga. Vinnaren av Damallsvenskan är kvalificerad till spel i Uefa Women´s Champions League, vilket idag ofta innebär att klubben får kostnader som är högre än de ersättningarna de får från Uefa. Det ska väl löna sig att vara framgångsrik, att vinna?
Med Segerpotten ville vi på ett konkret sätt förbättra förutsättningarna för svensk damfotboll och ge det vinnande laget 2018, Piteå IF, en bättre chans att jobba vidare på framgången. Men vi ville även lyfta debatten om bättre förutsättningar för damfotbollen generellt.
När två matcher i Uefa Women’s Champions League skulle spelas i Malmö och Linköping kuppade vi in vårt budskap genom att klä in arenorna med budskapet ”Playing for change”, där vi med ordleken vill belysa att det måste till en förändring, att det inte räcker med växelpengar om man på allvar vill driva utvecklingen av damfotbollen framåt. Man kunde också läsa om ”Playing for change” på Fotbollskanalen samt i ett antal tryckta och digitala medier. Bland annat skrev Olof Lundh en krönika om Segerpotten i DI.
I slutet på 2018 delades Segerpotten ut till Piteå IF i Nyhetsmorgon på TV4, vilket resulterade i att en lokal entreprenör inspirerades och ville stötta Piteå med en lika stor summa. Elitfotboll Dam gick i april 2018 ut med att de skulle återinföra en segerpremire på 200 000 kr. Allt som allt gick vinnaren av Damallsvenskan 2018 från 0 kr till en segerpott på 705 772 kr.
2019 nominerades Segerpotten till 100-wattaren, reklamtävlingen som utser Sveriges mest effektiva kommunikation, där vi tävlade i kategorin “Samhällsansvar och Ideellt”.
NocNoc har i detta projekt varit en stor del i att ta fram idén till projektet. Vi har skapat logotyp, den grafiska profilen, hemsida, tonalitet och content. Under hela 2018 tog vi fram tryckt och digitalt material och arbetade löpande med de sociala kanalerna. Uppdragsgivaren var stiftelsen Expect a Better Tomorrow och initiativtagaren till Segerpotten var Johan Glennmo.